תוצאות הלגליזציה: צניחה של 47% בצריכת קנאביס ע”י בני נוער בקנדה

נתונים רשמיים חדשים של ממשלת קנדה מראים: מאז שהותרה מכירה חוקית של קנאביס למבוגרים במדינה ("לגליזציה"), שיעור הצריכה בקרב בני נוער ירד כמעט בחצי: מ-19.8% ל-10.4%. ירידה דומה נמדדה קודם גם במדינות ארה"ב שנקטו בגישה דומה.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ממשלת קנדה מדווחת על ירידה של כמעט 50% בשיעור בני הנוער שצורכים קנאביס במדינה לאחר שהשימוש והמכירה שלו הפכו לחוקיים עבור צרכנים בוגרים לפני כשנה וחצי באוקטובר 2018.

על פי הממצאים, אחוז הקנדים שצרכו קנאביס בשלושת החודשים האחרונים עלה מעט בכמעט כל קבוצות הגיל – אך ירד כמעט בחצי (47.5%) בקרב בני 15-17, מ-19.8% לפני הלגליזציה ל-10.4% בלבד אחריה. שיעור בני ה-18 עד 24 שצורכים קנאביס באופן יומיומי או כמעט יומיומי בקנדה לאחר הלגליזציה גם כן לא עלה ואפילו ירד במעט מ-10.3% ל-10%.

שיעור הקנדים שצרכו קנאביס ב-3 החודשים האחרונים לפי קבוצת גיל, נתונים מלפני ואחרי הלגליזציה במדינה (מקור: הלשכה הסטטיסטית של ממשלת קנדה)
ירידה חדה בשיעור צריכת קנאביס בקרב בני נוער בקנדה לאחר לגליזציה, עלייה קלה בלבד בקרב מבוגרים. (מקור: הלשכה הסטטיסטית של ממשלת קנדה)

נתון זה הוא למעשה אחת המטרות המרכזיות שהממשלה הקנדית הציבה במסגרת ההחלטה לאשר לגליזציה. על מטרה זו הצהיר גם ראש הממשלה ג’סטין טרודו בקמפיין הבחירות שלו בסיומו ניצח ניצחון גדול.

“הנתונים אכן מצביעים על כך שהצריכה בקרב בני 15-17 צנחה במהלך השנה הראשונה של מכירות הקנאביס החוקיות,” מציינת מישל רוטרמן, אנליסטית בכירה בלשכה הסטטיסטית של קנדה.

רוטרמן מסייגת את הדברים ונזהרת לא לקבוע חד משמעית שהירידה נבעה ישירות ובאופן בלעדי מהסדרת שוק הקנאביס, ומציינת כי “נדרש איסוף נתונים נוספים על מנת לקבוע בוודאות שהירידה הזאת היא תוצאה של ביטול האיסור, המדגם הוא של 40 אלף איש וצריך להמשיך לעקוב”.

בסך הכל, בכל קבוצות הגיל יחדיו, עלה אחוז השימוש בקנאביס, או אחוז המודים בשימוש בקנאביס, ב-2% בלבד מאז הלגליזציה, מ-15% ל-17%. להשוואה, בישראל עמד אחוז הצריכה על 27% מהאוכלוסייה הבוגרת בסקר אחרון שערכה הרשות למלחמה בסמים ב-2017.

על פי החוק החדש בקנדה מותרת החזקה ושימוש חוקיים של עד 30 גרם קנאביס ברכישה מחנויות קנאביס ייעודיות וגידול עד 4 שתילי קנאביס בבית. בישראל על פי הצעת החוק שבדיון מדובר במקסימום של 15 גרם וללא גידול קנאביס בבית.

“הלגליזציה לא גרמה לעלייה בשימוש בקנאביס ע”י בני נוער,” קובעת אנה גודמן מהמרכז הקנדי להתמכרויות ושימוש לרעה בסמים (CCSA). “אם כבר, זה רק עורר דיון כן על הסכנות בשימוש בקנאביס. נראה שלבני הנוער יש כעת מודעות די טובה לנזקים הפוטנציאליים אצל משתמשים צעירים ולמה שהמחקר בנושא אומר”.

עוד הוסיפה גודמן כי “המהלך גרם לאנשים לדבר על זה יותר בפתיחות, והרבה מהדיון על זה מתמקד בהשפעות השליליות שעשויות להיות לקנאביס על המוח המתפתח בגיל ההתבגרות”.

נתוני הצריכה המלאים לפי קבוצת גיל, כפי שפורסמו באתר הלשכה הסטטיסטית של ממשלת קנדה
נתוני הצריכה המלאים לפי קבוצת גיל, כפי שפורסמו באתר הלשכה הסטטיסטית של ממשלת קנדה

הגיל החוקי המינימלי לרכישת קנאביס בקנדה ברוב המדינה הוא 19, בדומה לאלכוהול, למעט בשתי פרובינציות – אלברטה שקבעה שהגיל החוקי יהיה 18, וקוויבק שקבעה שהגיל החוקי יהיה 21. מעניין לציין שהגיל החוקי לרכישת אלכוהול בקוויבק הוא דווקא 18.

ירידה דומה בשיעור צריכת קנאביס בקרב בני נוער היא דבר שכבר התרחש גם במדינות ארה”ב שאישרו לגליזציה. מסקנות אלו מבוססות על כמה מחקרים, כולל נתוני ממשלה רשמיים.

יש כמה תיאוריות לתופעה של ירידה באחוז בני הנוער שצורכים קנאביס אחרי לגליזציה, בין השאר תאוריית ‘הפרי האסור’ שגורסת כי מה שלא חוקי מושך יותר את הצעירים. טענה נוספת היא שבני הנוער מקשרים את צריכת הקנאביס עם המאבק ללגליזציה וצורכים קנאביס כדי “להוכיח” את עמדתם.

הסבר נוסף הוא שבמדינות בהן קנאביס אינו חוקי, בני נוער רוכשים אותו מסוחרי סמים שלא בודקים את גיל הקונה. חנויות חוקיות מנגד לא מאפשרות גישה לבני נוער ולאחר זמן מה השוק השחור מתייבש ממחסור בלקוחות. סיגריות או אלכוהול למשל נמכרים באופן חוקי ולכן לא נראה סוחרי סיגריות לא חוקיים בפינות רחוב, או מסתובבים ברחבי תל אביב מחופשים לשליחי וולט.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר